Διαδραστικές Αφηγήσεις  και  Εκπαιδευτικά Προγράμματα

Α)Αφηγήσεις – παραστάσεις, απευθύνονται σε παιδιά Δημοτικού, νηπιαγωγείου, ο χαρακτήρας τους είναι ψυχαγωγικός, παιδαγωγικός και η διαδικασία διαδραστική.

Το πρόγραμμα των παραστάσεων ενδεικτικά μπορεί να περιλαμβάνει :

  • παραμύθια, μύθους, απ’ όλο τον κόσμο που θίγουν ζητήματα όπως, σκοτάδι,  αγάπη, εγκατάλειψη, ευγνωμοσύνη, αχαριστία, απομόνωση, φιλία,  διαφορετικότητα, υπευθυνότητα, χαρά κ.α.  Ζητήματα που απασχολούν ιδιαίτερα τα παιδιά και έχουν ανάγκη να τα διαχειριστούν.
  • παραμύθια, μύθους για τη δημιουργία του κόσμου, της γης , των πλανητών, των αστεριών, της φύσης, των ζώων , τον κόσμο των ζώων (Παραμύθια του Αισώπου).
  • παραμύθια, κάλαντα, για τα Χριστούγεννα, ιστορίες για το Πάσχα  που περιγράφουν τα ήθη και έθιμα.
  • παραμύθια, για συγκεκριμένο θέμα που μπορεί να ενδιαφέρει τον εκπαιδευτικό και θέλει  να επεξεργαστεί με τη τάξη του.
  • Mυθολογία.

Το πρόγραμμα διαμορφώνεται ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα (σχολική τάξη) στην οποία απευθύνεται. Για τα παιδιά του νηπιαγωγείου περιλαμβάνονται τραγούδια και παιχνίδια.

Η διάρκεια του προγράμματος είναι 60΄ περίπου  για παιδιά Δημοτικού , 50΄για παιδιά νηπιαγωγείου.

Οι αφηγήσεις βασίζονται στον προφορικό λόγο, όπως το παλιό καλό καιρό, θέτοντας σε λειτουργία τη κοινωνική λειτουργία του παραμυθιού, καθιστώντας την πράξη της αφήγησης, μια εμπειρία πολύ δυνατή για το συμμετέχοντα.

Ο αφηγητής – καλλιτέχνης, εκτυλίσσει την τέχνη της αφήγησης, σε μια διαδικασία άμεσης επικοινωνίας, καρδιακής, με τα παιδιά, που τόσο έχουν ανάγκη,  έχοντας πλήρη συναίσθηση κατά τη διάρκεια της αφήγησης τα συναισθήματα που αναδύονται, επειδή γνωρίζει τη λειτουργία, της τόσο πολύτιμης διαδικασίας.

Β)Εκπαιδευτικά προγράμματα

Β1)Διαπολιτισμικό Εκπαιδευτικό πρόγραμμα με στόχο την παροχή πληροφοριών, την ανάπτυξη της οικειότητας, της αναγνώρισης της ετερότητας, της δημιουργικής συνύπαρξης, την προώθηση της εξάλειψης ανισοτήτων στα πολυπολιτισμικά μας σχολεία .

  • «Ταξίδια στους πολιτισμούς του χθες και του σήμερα »
  • «Παραμύθια για να γνωριστούμε»

Β2) Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά, Μυθολογία

  • «Ο Θεόφιλος ζωγραφίζει παραμύθια »
  • «Γνωριμία με τον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό»

Β3 )Πρόγραμμα για τη Συναισθηματική Ανάπτυξη, την καταπολέμηση της επιθετικότητας και του αποκλεισμού , τη δημιουργική συνύπαρξη

  • «Οι μύθοι του Αισώπου, του La Fontaine»
  • «Παραμύθια της καρδιάς »

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι προσαρμοσμένα κάθε φορά στην ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνονται, είναι διαδραστικά και έχουν δημιουργηθεί  με  στόχο την αναβίωση του παραμυθιού ,τη γνωριμία των παιδιών και των  εφήβων  με την Παγκόσμια Άυλη Κληρονομιά , τη διάδοση της αφηγηματικής τέχνης , την προώθηση της πολυγλωσσικής αφήγησης , την ενθάρρυνση  της προσωπικής και ομαδοσυνεργατικής  καλλιτεχνικής έκφρασης μέσα από διαφορετικές μορφές τέχνης.

Ο σχεδιασμός των προγραμμάτων συνδυάζει την Αφηγηματική Τέχνη ,την Παράδοση και την Τέχνη . Με αφορμή την αφήγηση παραμυθιών, θρύλων , μύθων , ιστοριών προσεγγίζονται: Πολιτισμοί του χθες και του σήμερα,  ζητήματα που απασχολούν τα παιδιά και τους εφήβους, όπως φόβοι, αποκλεισμός, επιθετικότητα, ανισότητα,  συνύπαρξη και με την προσωπική και συλλογική έκφραση μέσω της ζωγραφικής, χαρακτικής, πλαστικής, μουσικής, κίνησης, παιχνιδιών, αποτυπώνεται η προσωπική και η συλλογική  άποψη και εμπειρία.

Η διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες (90΄) για Δημοτικό ,60΄ για προσχολική ηλικία

Τις αφηγήσεις και τα εκπαιδευτικά  προγράμματα υλοποιούν η Ροδάνθη Δημητρέση, αφηγητές μέλη του Εργαστηρίου Αφήγησης, φυσικοί αφηγητές,παιδαγωγοί  με εμπειρία στην εκπαιδευτική διαδικασία , εικαστικοί, θεατρολόγοι, μουσικοί,  και άλλες ειδικότητες  συναφείς  με το περιεχόμενο των  προγραμμάτων.